Norges Unge Katolikker er en landsdekkende sammenslutning av katolske barne- og ungdomslag som har sitt utspring i de katolske menighetene i Norge. NUK er et fellesskap hvor barn og unge har sin egen plass og kan treffe andre katolikker.

Mer om oss
Ikon: Tro

Tro

NUKs hovedoppgave er katolsk barne- og ungdomsarbeid. Gjennom troen har vi en levende og ung kirke. Selv om vi er en landsdekkende organisasjon som har mange nasjonale arrangementer, er målet å hjelpe barn og ungdom til å leve et aktivt kristenliv i sin egen menighet. Les mer om NUKs hovedformål her

Ikon: Tro

Fellesskap

Opplev et felleskap med andre unge katolikker. Gjennom ditt medlemskap er du med på å bygge et katolsk barne- og ungdomsmiljø i hele landet. Kontingenten blir fordelt på lokalt og sentralt arbeid Les mer om NUKs hovedformål her

Ikon: Tro

Handling

Vi skaper engasjement i kirken og i samfunnet. Dette skjer gjennom leirer nasjonalt, regionalt og lokalt. Støtte til lokallagsarbeid, utgivelse av tre blader, ledertrening og den årlige Adventsaksjonen i samarbeid med  Caritas Norge. Les mer om NUKs hovedformål her

Mariaholms 50-årsjubileum

24.08.2019 – 24.08.2019, Mariaholm, Spydeberg

Mer informasjon/påmelding

NUKs Landsmøte 2019

06.09.2019 – 08.09.2019, Spydeberg, Norge

Landsmøte

Mer informasjon/påmelding

NUKs Ledertrening (Høstsamling 2019)

04.10.2019 – 06.10.2019, Spydeberg, Norge

Ledertrening

Mer informasjon/påmelding

Konfirmantleir og Påske+leir

Vil du feire påskens mysterium sammen med andre engasjerte ungdommer, lære mer om troen og ikke minst tilbringe en fantastisk og morsom uke i fellesskap med andre unge katolikker? Bli med på årets påskeleir!

Meld deg på i dag

Hva skjer i NUK?

Katolikk med et personlig forhold til Jesus?

Du har kanskje hørt noen av våre protestantiske brødre og søstre si at det viktigste med å være kristen er at man har et «personlig forhold» til Jesus. Hva er det katolske synet på dette? Kan og bør katolikker også ha et personlig forhold til Jesus? Og i så fall, hva innebærer det? Noen ganger kan et personlig forhold til Jesus bety at man ikke synes det er så viktig å gå i messen eller å ti... les mer »

Artikler

Maria: den første skapningen som opplever evig liv

Denne teksten er en oversettelse av St. Johannes Paul IIs generalaudiens 9. juli 1997. Paven snakker om Marias opptagelse i himmelen, at hun med kropp og sjel er i himmelen og sitter ved Kristi side. Vår kjære Mor er et ideal for alle oss mennesker, måtte vi søke tilflukt under hennes vernende kappe og gå med henne på vei til himmelrikets herlighet.

  1. Kirkens konstante og enstemmige ... les mer »

    Artikler

Ung katolikk i et sekulært samfunn – Ungdomsleir 2019

Enda en vellykket sommerleir har blitt holdt på Mariaholm. En uke hvor man virkelig fikk styrket troen gjennom fellesskap og handling. 56 deltakere kom, og 19 heldige fikk være med i lederteamet (inkl. kokker, prest og en Elisabethsøster (!)). Temaet for årets leir var "ung katolikk i et sekulært samfunn". Tradisjonen tro hadde vi temaøkter gjennom uka som vinklet dette tema... les mer »

ungdomsleir

Langs leden med pilegrimene fra NUK – Pilegrimstur 2019

I slutten av juli gikk atten unge voksne fra NUK pilegrimstur over Dovre mot Nidaros.  Vi gikk i fem dager hvor vi bad og badet sammen, støttet hverandre opp bakker og berg, og kjente på smerte i fotsåler og gnagsår. Vi ankom Nidarosdomen med bønn og sang, og etter noe om og men slapp vi inn i helligdommen – vår pilegrimsferds mål. For de fleste av oss var det første gang. Blant høydepunkte... les mer »

Pilegrimstur

Hva er kroppens teologi?

Hva tenkte du når du leste denne tittelen? Teologi om kroppen? Det teologi har å si om kroppen? Du er unnskyldt om du tenker sånn, men det er faktisk det motsatte: kroppens teologi er ikke teologi om kroppen, men teologi av kroppen. Det handler ikke om hva Gud forteller oss om kroppen, men om hva kroppen forteller oss om Gud.  les mer »

Artikler Credimus

Påskeuken i Taizé

Midt utpå landet i Bourgogne i Frankrike ligger kommuniteten Taizé . En liten landsby der en økumenisk munkeorden har samlet seg for et liv sentrert rundt Gud, bønn og kristen meditasjon. Dette er ikke bare en vanlig munkeorden, for hvert år er det flere tusen tilreisende som kommer for å oppleve hva livet i Taizé har å by på For å komme til Taizé kjørte vi buss gjennom hele Europa – en reis... les mer »

Taizé

WYD Panama 2019: Costa Rica WYD Panama 2019 2 WYD 2019 WYD2019: Bønn